Сайт учителя истории и обществознания: Лазаревой Елены Александровны

Экспериментальная деятельность

Интегрированный урок обществознания и английского языка для 7 класса

Развитие лексических навыков по теме
Your rights and duties.
Образовательные задачи:
1.Отработать лексико-грамматический материал по теме
2. Практиковать навыки говорения по теме
Развивающие задачи:
1.Развивать навыки речевого общения.
2.Повышать учебную мотивацию через интеграцию предметов
Воспитательные задачи:
1. формирование уважения к закону, установки на правомерное поведение.
2. Развивать сотрудничество в парной и групповой работе.
Дидактический материал:
• Текст Конституции Российской Федерации
• Плакаты по теме "Знаменитые британцы"
• Таблица "Твои права"
Ход урока
1. Организационный.

У.А. Good morning, my dear students. Sit down, please. I'm very glad to see you at English lesson again. There are many guests at our lesson. Are you nervous? Please, don't be worry! I'm sure everything will be all right.

У.О. I have learned that last time you discussed a great number of important things in your life at the lesson of Social science which are so closely connected with you.

2. Представление темы урока: У.О.

We will talk about your rights and duties

3. Вступительное слово учителя обществознания: о конвенции, статьях, правах ребёнка.

У.О. После общих разъяснений о сути понятия "порядок" и роли закона в установлении порядка полезно привлечь текст Конституции РФ. Акцент делается на том, что именно Конституция закладывает основы законного порядка в обществе, во всех сторонах (сферах) его жизни. Вместе с тем подчеркивается, что Конституция - только основание законного порядка. Идеи, заложенные в Конституции, получают свое развитие во многих законах. (Работа с таблицей).

У.А. - So, all rights can be divided into some categories.

- Read the phrases after me

I have the right to…
meet or associate with others
enjoy the privacy of my home
practice own religion
express own opinions
vote
ask to change unfair laws
choose my own friends
choose my work
own property
live in the family
get education
be free from exploitation

Find the Russian equivalents

Place every right in the correct order: personal, political, economic

У.О. Проверка уч-ся с помощью конструктора тестов, остальные уч-ся записывают номера предложений в таблицу.

Answers:

PersonalPoliticalEconomic
enjoy the privacy of my home choose my own friends practice own religion live in the family meet or associate with others express own opinions vote ask to change unfair laws choose my work own property be free from exploitation

У.О. При изучении второго пункта плана следует иметь в виду, что в лексике семиклассников слово "свобода" встречается уже довольно часто. Учитель может предложить им самостоятельно поразмышлять над его смысловым значением, дать свои краткие определения, а затем обобщить их.

Активизация лексики:

We know that every person has not only rights, we have to do a lot of things: doing shopping… Continue my list.

And your every day job is to go to school. Look at the board and tell the truth. Why do you go to school?

I go to school because:
• 1. My parents want me to be in school.
• 2. I want to be with my friends.
• 3. I want to learn about many things in this world.
• 4. I like to prepare for serious work later in my life.
• 5. I need education to help my family.
• 6. I want to become an engineer, doctor, teacher, etc. Answers could be various.

T; Well, my dear, students I'll give you some sticks, look at the board, and vote please.

У.О. After that lets make a conclusion.

Третий пункт плана затрагивает правовой аспект понятия "справедливость". Советуем заострить внимание учащихся на особой роли справедливости: она сближает мораль и законы. Как моральные правила, так и законы существуют именно для того, чтобы утверждать справедливость. Опорой закона в обществе являются руководители страны, люди, наделённые особыми правами.

Кого из политиков вы знаете? А каких вы знаете знаменитых британских политиков?

(работа с портретами "Знаменитые британцы", узнать по описанию политического деятеля)

King Alfred the Great (849-899)

King Alfred the Great was the first king of England and one of the best kings in the history of mankind. He saved his land from the Danish invaders and initiated many social and educational reforms. He is the only English monarch who got the name "the Great". He reorganized his army and built the first English navy. He established a code of laws. Alfred also understood the importance of education and set up many schools.

Queen Victoria (1819-1901)

Queen Victoria was one of the most popular British monarchs. Her 64-year reign was the longest in British history and is known as the Victorian era. She and her husband had nine children, many of whom married into the royal families of other European countries. That's why Victoria got the nickname the Grandmother of Europe. The Victorian era was at the height of the Industrial Revolution, a period of great social, economic and technological changes in the United Kingdom. Britain became the most powerful country in the world. The number of people living in Britain more than doubled.

Winston Churchill (1874-1965)

Winston Churchill was a politician and wartime Prime Minister who led Britain to victory in the Second World War. His father, Lord Randolph Churchill, was a famous Tory politician. In 1900 Churchill was firstly elected to Parliament. In 1940 he succeeded Neville Chamberlain as Prime Minister. During the Second World War he successfully secured military aid and moral support from the United States. Winston Churchill died in 1965, at the age of 90.

Margaret Thatcher (1925-)

Margaret Thatcher is the first woman in European history to be elected Prime Minister. She served as British Prime Minister for more than eleven years (1979-1990), longer than anyone else in the 20th century. As Prime Minister she initiated what is now known as the Thatcher Revolution. She advocated privatization of social housing and public transport, Thatcher succeeded in reducing inflation. In November 1990 she had to resign. On the 10 of October she was 85.

Английский ученый и философ Френсис Бэкон (1561 -1626) писал: "Хотя справедливость и не может уничтожить пороков, но она не дает им наносить вред". А как ты думаешь, каким наиболее надежным способом общество может защитить справедливость от человеческих пороков?

Учащиеся делают вывод из материалов урока.

Ответ: Общество должно воспитывать в людях уважение к закону.

Проводим голосование: Согласны ли вы с данным выводом? /рефлексия/

Формы интегрированных уроков при организации интегративного курса «Английский язык и обществознание» (Презентация) Скачать

Планирование интегрированного курса "Обществознание - английский язык" в 7 классе (Документ) Скачать

Типы и формы интегрированных уроков. (Документ) Скачать

План - график реализации экспериментальной программы на 2009 - 2010 учебный год. (Документ) Скачать

Адрес почты: lazzarevae@mail.ru